Real time marketing (RTM) – na czym polega ta strategia?
Real time marketing (RTM) to strategia marketingowa, po którą w ostatnich latach sięga coraz więcej firm. Właściwie, nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ pozwala ona skutecznie zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów. RTM to koncepcja, z której korzystają przedsiębiorcy z różnych branż. Na czym polega real time marketing? Jeśli chcesz poznać odpowiedź, koniecznie przeczytaj nasz tekst – nie pożałujesz!
Real time marketing – co to takiego jest?
Idea real time marketing jest dość prosta – nie trzeba skończyć studiów wyższych z zakresu zarządzania i promocji, by móc zrozumieć tę koncepcję. Czym jest RTM? Mamy dla Ciebie odpowiedź: jest to takie podejście koncentrujące się na dostosowywaniu działań marketingowych danego przedsiębiorstwa do bieżących wydarzeń, które zachodzą w życiu gospodarczym, ale także społecznym czy gospodarczym. Cel, dla którego się to robi, jest bardzo prosty: zaspokojenie potrzeb konsumentów w czasie rzeczywistym.
To właśnie dzięki RTM przedsiębiorcy są w stanie szybko reagować na zmiany zachodzące na świecie – a przecież, jak wiadomo, rzeczywistość XXI wieku jest niezwykle dynamiczna. Takie wydarzenia jak na przykład:
- nagrody filmowe,
- mecze piłkarskie,
- trendy w mediach społecznościowych,
- aktualne wydarzenia ze świata kulturalnego,
sprawiają, że przedsiębiorcy nawiązują do nich w swojej ofercie. Przykładowo, mundial, który miał miejsce w Katarze w 2022 roku, skłonił wiele firm do tego, by wypuścić na rynek np. szklanki, koszulki czy inne gadżety nawiązujące tematycznie do tych zawodów sportowych.
Zastosowanie RTM w praktyce. Poznaj ciekawe przykłady
Ciekawym case study, jeśli chodzi o real time marketing, jest historia kancelarii prowadzonej przez S. Mentzena. Ten doradca podatkowy (a zarazem działacz społeczny oraz polityczny) zaczął w ostatnich latach skupiać się na obsłudze firm informatycznych w związku z wprowadzoną ulgą IP Box. W ślad za nim poszły dziesiątki rywalizujących kancelarii podatkowych.
Real time marketing to podejście, które jest wykorzystywane również w marketingu internetowym. Zapewne wiesz, że w 2022 roku wszedł w życie Polski Ład, czyli pakiet zmian podatkowych. Jak wiadomo, przyniósł on istną rewolucję z punktu widzenia podatków oraz księgowości firmowej (abstrahując od sensowności niektórych zmian). Taki stan rzeczy sprawił, że na blogach księgowych czy dotyczących zarządzania biznesem pojawiły się dziesiątki firm, które nawiązywały tematycznie do Polskiego Ładu.
RTM pozwala marketerom na szybkie reagowanie i tworzenie treści, które są aktualne, osobiste i interaktywne, ponieważ odbiorcy zyskują wówczas przekonanie, że przedsiębiorca wie, co „jest na czasie”. Dzięki temu firmie łatwiej jest do zwiększenia zaangażowania konsumentów, a w efekcie – zachęcenia ich do swojej oferty.
Dzięki koncepcji real time marketing marki są w stanie dostarczać takie treści marketingowe, które odpowiadają na bieżące potrzeby klientów, a także budować pozytywny wizerunek.
Przykładem skutecznej kampanii RTM był tweet Oreo podczas Super Bowl w 2013 roku, gdy w czasie meczu doszło do awarii prądu, a firma odpowiedziała szybkim i zabawnym sposobem, wypuszczając na Twitterze zdjęcie ciastka Oreo z napisem „Ty też możesz zjeść Oreo w ciemności”. Eksperci zgodnie twierdzą, że ta improwizowana kampania reklamowa zyskała wiele pozytywnych reakcji i podniosła świadomość marki.